Strategische visie 2024 – 2028

De komende vier jaar leggen wij onze focus op een Duurzame groei & Aandacht voor verschillen. Als antwoord op de toenemende vraag willen wij duurzaam groeien in het aantal woningen. Maar ook de groei in onze ontwikkeling als organisatie om voortdurend optimaal bij te kunnen dragen aan onze missie in een veranderende omgeving vinden wij belangrijk (blijven(d) leren).

Wij willen mensen een thuis geven in draagkrachtige wijken. Wijken waarin alle mensen een plek hebben, ongeacht culturele achtergrond, maatschappelijke invloed of beperking, en elkaar kunnen versterken. Een samenleving waaraan iedereen op een gelijkwaardige manier deelneemt.

Wij zijn waar we het verschil kunnen maken. En zetten onze expertise hierbij in: het wonen en samenleven van mensen met een beperkt inkomen. Vanuit onze kernwaarden Ondernemend, Verbonden en Verantwoordelijk richten we ons op verbinding, het goede gesprek en werken vanuit onze kracht samen met de kwaliteiten van anderen. Om zo maximale maatschappelijke meerwaarde te creëren. En onze (toekomstige) huurders een thuisbasis te kunnen bieden.

Met groot genoegen presenteer ik de strategische visie van Omnia Wonen, getiteld ‘Duurzaam groeien & Aandacht voor verschillen’. Dit magazine beschrijft deze visie en hoe wij ons de komende jaren inzetten om passend en comfortabel wonen, groei naar een duurzame en energiezuinige woningvoorraad, en een gezonde leefomgeving in aantrekkelijke en veilige buurten te realiseren. Voor onze huidige huurders en toekomstige bewoners, zowel op de korte als op de lange termijn.

Ons commitment om duurzaam te groeien en aandacht te hebben voor verschillen is geen loze kreet, maar een strategische verbintenis. Wij streven naar de ontwikkeling van een wendbare organisatie die aandacht heeft voor haar (toekomstige) huurders en medewerkers, die stabiel is en effectieve en efficiënte samenwerkingsverbanden heeft met onze stakeholders.

Tot deze stakeholders behoren onze huurdersorganisatie Stichting Huurdersorganisatie Omnia Wonen, oftewel SHOW en onze bewonerscommissies. Zij vertegenwoordigen onze belangrijkste doelgroep: de huurders. Onze ketenpartners Talen, Salverda en Lenferink zijn verantwoordelijk voor dagelijks en groot onderhoud. En tenslotte maken de gemeenten Oldebroek, Elburg, Nunspeet, Harderwijk, Woudenberg en Amersfoort – die wij tot ons kerngebied rekenen – collega-woningcorporaties en maatschappelijke organisaties werkzaam in de regio’s Noord-Veluwe en Amersfoort ook deel uit van ons netwerk.

De voorliggende strategische visie vult de eerdere koers aan en benadrukt ons voornemen om ons te concentreren op ons kerngebied, terwijl we ons op termijn zullen terugtrekken uit de gemeenten Amstelveen, Assen, Arnhem en Utrecht. De visie schetst duidelijk wat u de komende vier jaar van Omnia Wonen kunt verwachten. Naast deze strategische visie werken we met koerskaarten, die de strategie vertalen naar de praktijk en concrete doelen. Deze koerskaarten kunnen worden aangepast aan veranderende omstandigheden zonder dat onze lange termijndoelen in gevaar komen. Dit vergroot de wendbaarheid van onze organisatie. De visie en koerskaarten vormen gezamenlijk ons ondernemingsplan.

Wij nodigen u van harte uit om met en op elkaar te bouwen om een duurzame woonomgeving te laten groeien waarin eenieder een passende en comfortabele woning vindt, die is afgestemd op ieders individuele behoeften.

Peter Toonen, directeur-bestuurder

1. Achtergrond

Daarom heeft Omnia Wonen nog altijd woningbezit in een aantal van deze steden zoals Arnhem, Assen en Utrecht. Overigens had Ons Belang ook een kleine honderd woningen in Nunspeet. Daar ligt de link naar fusiepartner ProDiA. ProDiA was een lokale woningcorporatie, opgericht als De Goede Woning in 1917. Zij zorgden voor woningen voor woningzoekenden binnen de sociale sector in de gemeente Nunspeet. De corporatie werd opgericht door plaatselijke notabelen & industriëlen.

Omnia Wonen is niet alleen gegroeid, er zijn ook woningen afgestoten, zoals het bezit in Breda, Den Bosch, Vlijmen, Woensdrecht en Steenwijkerland. De verkoop van Den Haag is eind 2023 afgerond. Er is bezit bijgekomen in bijvoorbeeld Amersfoort, Harderwijk, Elburg en Oldebroek. En als laatste in Woudenberg, na de fusie met Vallei Wonen op 1 januari 2020.

Het feit dat Omnia Wonen in veel gemeenten actief is, vraagt veel aandacht in de vorm van afstemming en overleg met gemeenten, provincies en collega-corporaties. Inmiddels is ervoor gekozen om de activiteiten te concentreren in de woningmarktregio ‘Amersfoort Noord-Veluwe Zeewolde’. Ons kerngebied met de gemeenten waarop wij ons extra focussen bestaat uit: Oldebroek, Elburg, Nunspeet, Harderwijk, Woudenberg en Amersfoort. Buiten dit gebied dragen we zorg voor goed beheer met betaalbare en kwalitatief goede woningen, maar bouwen we geen nieuwe woningen. Dit bezit dat buiten de woningmarktregio ligt, zal gefaseerd worden overgedragen aan andere corporaties of worden verkocht.

In al ons handelen en het (her)ontwikkelen van beleid vinden we het belangrijk om onze huurdersvertegenwoordiging te betrekken, Stichting Huurdersorganisatie Omnia Wonen (SHOW). Zij hebben de afgelopen jaren bewezen een zeer waardevolle en professionele gesprekspartner te zijn. Hierdoor kunnen we samen bijdragen aan de wensen en behoeften van onze huurders. De SHOW overlegt met Omnia Wonen en de gemeenten over het beleid dat met wonen in een sociale huurwoning te maken heeft. Van het huurprijsbeleid tot het bouwen van huizen en van onderhoud tot een prettige buurt. De SHOW geeft gevraagd en ongevraagd advies. Daarbij zijn zij onafhankelijk. De SHOW gaat altijd uit van het algemene belang van de huurders. Naast de SHOW, die ons adviseert over beleid, waarderen wij ook de bewonerscommissies en bewonersadviesgroepen die actief zijn in de wijken en complexen.

Omnia Wonen heeft met haar woningvoorraad (tussen de 8.000 en 10.000 verhuureenheden) een ideale omvang om optimaal te presteren op alle beleidsvelden. Uit de Aedes Benchmark blijkt immers dat corporaties tot 5.000 verhuureenheden goed scoren op het Huurdersoordeel en Onderhoud & Verbetering. Grotere corporaties tot 25.000 verhuureenheden scoren goed op de Bedrijfslasten. We vinden het belangrijk dat de medewerkers in onze organisatie persoonlijke aandacht geven, verschil kunnen maken, maar ook efficiënt en effectief werken door korte lijnen. Enige omvang is hierbij belangrijk, zodat we met genoeg mensen zijn om elkaars expertise aan te vullen, het werk van elkaar kunnen overnemen en we flexibel kunnen inspelen op onverwachte omstandigheden.

2. Voor wie zijn we er?

Wij zijn er voor mensen die het allemaal zelf goed kunnen regelen en voor mensen voor wie dat minder geldt. Iedere huurder wordt tijdig en op passende wijze geholpen. Daarbij hebben wij oog voor de eigenheid en verscheidenheid van onze huurders. We streven naar continuïteit in bereikbaarheid via onze digitale dienstverlening voor de grootste groep van onze huurders. We zetten in op persoonlijke aandacht voor de groep huurders voor wie dat passender is.

Omnia is het Latijnse woord voor ‘alles’. Binnen de context van onze woningcorporatie betekent dit dat wij er alles aan doen om onze (toekomstige) huurders te helpen en onze doelen te bereiken. Dit betekent niet dat alles kan. Wij willen en moeten duurzame beslissingen nemen voor de lange termijn, zodat we er kunnen zijn voor generaties nu en in de toekomst.

We beseffen dat we door onze huurders bestaansrecht hebben. Wij doen er alles aan om onze huurders goed en proactief te helpen en adequaat, begripvol en constructief te handelen. Het welzijn van onze huurders staat voorop in onze dienstverlening.

Binnen de mogelijkheden die tot onze beschikking staan, zoeken wij proactief de ruimte om net dat ene stapje extra te zetten, om out-of-the-box te denken, te handelen en te experimenteren met nieuwe oplossingen. Om zo het verschil te maken voor onze huurders.

Omnia Wonen is er primair voor huishoudens die vanwege hun inkomen aangewezen zijn op een sociale huurwoning. Ook zijn we er voor kwetsbare doelgroepen met een bijzondere woonvraag in combinatie met zorg of begeleiding. Wij merken ook dat mensen met een laag middeninkomen in toenemende mate moeite hebben om toe te treden tot de woningmarkt. Ook voor deze secundaire doelgroep willen we er zijn op plekken waar er voldoende vraag is.

Een duurzame, betaalbare en prettige thuisbasis is een essentiële voorwaarde om volwaardig deel te kunnen nemen aan de samenleving. Een woning die kwalitatief goed is, nu en in de toekomst, met woonlasten die iemand kan dragen en in een omgeving waar je tot rust kan komen.

3. Wie zijn we?

Onze kernwaarden zijn:

We zijn proactief. Handelend vanuit onze kerntaak durven wij ruimte te nemen en zijn we voortdurend op zoek naar mogelijkheden om beter bij te dragen aan onze missie. Als medewerker van Omnia Wonen krijg je de ruimte om zelf initiatief te nemen, hetgeen wordt gestimuleerd en gewaardeerd.

We hebben interesse in de ander, verbinden en werken samen; vanuit ieders eigen kwaliteit versterken we elkaar in een prettige werkomgeving. Dit geldt voor alle samenwerkingsvormen waarmee we te maken hebben: tussen collega’s, huurders, collega-corporaties, gemeenten en andere belangenhouders.

We voelen ons verantwoordelijk en zijn aanspreekbaar op ons handelen. We kunnen uitleggen waarom we bepaalde keuzes maken. We bewaken de voortgang en informeren over het proces. Het leren van en laten inspireren door elkaar met reflectie op wat goed is gegaan en wat een volgende keer nog beter kan, staan voorop. Zo zijn wij een lerende organisatie met ruimte voor ontwikkeling.

Deze kernwaarden geven aan wat de huurder van ons mag verwachten en zijn onderdeel van ons DNA. Door regelmatig in gesprek met onze medewerkers aandacht voor deze waarden te hebben, laden wij ons DNA en borgen wij deze voor de toekomst.

4. Wat zien we?

Kortom, de wereld is in beweging en zal in een steeds hoger tempo veranderen; zaak voor ons om daarop wendbaar en flexibel in te spelen. Zowel op demografisch, economisch, sociaal-maatschappelijk, technologisch, ecologisch als politiek gebied. Deze ontwikkelingen leveren voor Omnia Wonen de volgende uitdagingen op:

  • Door toename van het aantal huishoudens is de vraag naar sociale huurwoningen toegenomen. Deze gewenste groei is landelijk en zal naar verwachting tot minimaal 2030 aanhouden. Gezien de druk op de Randstad, ligt onze regio daarbij voor de hand als passend alternatief waardoor de druk hier extra kan toenemen.
  • Doorstroming van senioren wordt belemmerd door gebrek aan voldoende kleinere en geschikte woningen. Hierdoor neemt de aandacht voor het langer thuis wonen van ouderen toe.
  • Uitstroom van middeninkomens wordt belemmerd door gebrek aan betaalbare koop- en vrije sector huurwoningen.
  • Hoewel Omnia Wonen in staat is om de bouw- en verduurzamingsopgave uit te voeren, staat het toevoegen en onderhouden van woningen enorm onder druk door toenemende bouwkosten, stijgende rente, personeelstekorten, wet- en regelgeving en beschikbaarheid van locaties.
  • Onze huurders veranderen en de diversiteit neemt toe. De mensen die een woning bij ons huren, worden gemiddeld steeds ouder. Daarnaast groeit de instroom van mensen uit instellingen van begeleid naar zelfstandig wonen. Het aantal huishoudens neemt ook toe als gevolg van huishoudensverdunning en immigratie. Het prettig samenleven met elkaar vraagt aandacht en gaat niet altijd vanzelf. Deze ontwikkelingen vragen om andere woonconcepten en aandacht voor preventie en het sociale netwerk.
  • Steeds meer huurders hebben moeite om financieel rond te komen door hoge energielasten en een flinke inflatie. Daarmee nemen betalingsproblemen toe. Dit heeft niet alleen gevolgen voor het betalen van de huur- en energierekening, maar heeft ook effect op andere huishoudelijke uitgaven en daarmee de sociale participatie. 
  • Ontwikkelaars trekken zich door stijgende bouwkosten en mogelijke restricties op de verhuur in de vrije sector in toenemende mate terug bij projecten voor middenhuur/ -inkomens.
  • Technologische ontwikkelingen (bouwmethoden, domotica, ICT) volgen elkaar in snel tempo op. Deze vragen veelal de nodige expertise die wij niet altijd in huis hebben, en waarop (bij)scholing of samenwerking nodig is. Anderzijds bieden de ontwikkelingen ook kansen om ons werk effectiever en efficiënter uit te voeren.  
  • De klimaatverandering vraagt om het (verder) verduurzamen van onze woningvoorraad, zodat we de warmtevraag en CO2-uitstoot beperken en daarmee bijdragen aan de klimaatdoelstellingen voor 2050. 
  • De gevolgen van de klimaatverandering vragen om maatregelen voor klimaatadaptatie, zoals bijvoorbeeld de toenemende wateroverlast en ontwikkelingen als hittestress.
  • Er is in fors toenemende mate aandacht voor het gebruik van natuurlijke grondstoffen en circulariteit. En deze aandacht is ook urgent, aangezien grondstoffen onvoldoende toereikend zullen zijn als wij op eenzelfde wijze in onze behoeften blijven voorzien.
  • De energietransitie is een grote opgave, waarvoor samenwerking met andere partijen zoals gemeenten en netbeheerders noodzakelijk is. 
  • De rijksoverheid neemt meer regie en geeft diverse opdrachten mee. Deze zijn op landelijk niveau opgesteld en niet altijd passend bij onze lokale situatie. 
  • Het opheffen van de verhuurderheffing biedt kansen, maar hiervoor zijn Nationale Prestatieafspraken teruggekomen. Deze zijn direct van invloed op de eigen regie, richting en financiële inzet van corporaties.
  • De inzet op provinciale regie zet de indeling in woningmarktregio’s onder druk. De woningmarktregio Amersfoort Noord-Veluwe Zeewolde’ maakt onderdeel uit van drie provincies. 

Deze veranderende ontwikkelingen bieden kansen en uitdagingen. En hebben grote invloed op onze organisatie en kerntaak. Dit vraagt om een alerte houding, waarbij we tijdig ontwikkelingen herkennen, mogelijke gevolgen bespreken en waar nodig in actie komen.

5. Waar gaan we voor?

De komende beleidsperiode (2024 – 2028) kiezen we daarom voor de volgende strategie:

Omnia Wonen realiseert de groei naar 10.000 woningen in ons kerngebied: de Noord-Veluwe, Amersfoort en Woudenberg. Hier willen we met een gezond marktaandeel het verschil maken. In onze groeiambitie zijn we ons zeer bewust van het feit dat gewenste veranderingen niet van de ene op de andere dag gerealiseerd zijn. Duurzame groei vraagt tijd en aandacht en is een continu proces. We groeien stap voor stap in onze ambities en ontwikkeling als organisatie. Daarbij maken we gebruik van een programmatische en projectmatige aanpak. Niet alles zal daarbij in één keer goed gaan en dat hoeft ook niet. We evalueren ons handelen regelmatig en gebruiken dit als inspiratie voor verbetering. Zo zijn we een lerende en wendbare organisatie.

We zien dat er in deze veranderende omgeving steeds meer behoefte is aan verbinding. We zien dit als een kans; uitdagingen worden samen opgepakt en er worden oplossingen geboden die voor grote groepen toepasbaar zijn. Te veel samen kent echter ook risico’s. Wie voelt zich nog eigenaar? En voelt het individu zich nog wel gehoord? We geloven in de kracht van samenwerken en doen dit in combinatie met aandacht voor verschillen.

We blijven zoeken naar passende vormen van huurdersparticipatie, om zo de leefwereld van de huurder binnen te halen en een plek te geven in ons beleid. Want wij herkennen én erkennen de eigen kracht van mensen en de behoefte van mensen om zichzelf te organiseren en met elkaar waardevolle zaken tot stand te brengen. Kortom: co-creatie en samenwerking, met en tussen bewoners, met professionals en hun organisaties, op basis van wederkerigheid. Daar staan wij voor.

Daarvoor blijven we verder bouwen aan de samenwerking met onze partners en het delen van kennis. We onderscheiden wat we primair doen en welk deel van de taken onze samenwerkingspartners voor hun rekening nemen. We bundelen de krachten in het belang van de huurder.

We zijn geïnteresseerd in onze (toekomstige) huurders, stakeholders en collega’s en willen hun (specifieke) behoeften, kwaliteiten en ‘eigenheid’ leren kennen. We letten op de overeenkomsten, maar ook op de verschillen. We handelen vanuit een fundamentele basis met goede ondersteuning en oplossingen voor iedereen. Maar bieden ook ruimte om af te wijken om het verschil te maken als dit nodig of gewenst is. Naast aandacht voor verschillende behoeften en bijbehorende oplossingen, hebben wij ook aandacht voor verschillende kwaliteiten van mensen en organisaties, zodat je met en op elkaar kunt bouwen.

6. Speerpunten

  1. Meer huurders passend & prettig te laten wonen
  2. Huurders duurzaam & betaalbaar te laten wonen
  3. Huurders ‘gezond en wel’ te laten wonen
  4. Medewerkers goed georganiseerd & met plezier te laten werken

In de volgende hoofdstukken volgt een uitwerking van de speerpunten die onderling verbonden zijn en als het ware als ‘puzzelstukjes’ op elkaar inhaken.

7. Speerpunt: Meer huurders wonen passend & prettig

Het belangrijkst voor onze huurders is dat zij een woning willen die voelt als thuis en past als een jas. Ze willen deze woning kunnen betalen met hun eigen inkomen, waarbij er ook voldoende geld overblijft om deel te kunnen nemen aan de maatschappij.

“Het is tijd om ruimte te maken voor een groot gezin”
Ed en Lucia verhuisden via een proef met doorstroming van een grote eengezinswoning naar een nieuw, goed geïsoleerd en ruim appartement in De Hoevelaar in Woudenberg.
Ed: “Op een gegeven moment wordt het tijd om na te gaan denken over kleiner wonen. Ten eerste omdat je met z’n tweetjes niet meer zoveel ruimte nodig hebt. Ten tweede omdat je ouder wordt en het onderhoud van onder andere de tuin veel tijd kost. Tijd die wij tegenwoordig liever samen wandelend of fietsend doorbrengen. En met de woningnood voelt het ook beter dat een gezin met kinderen in die grotere woning woont.
Wij zeggen wel eens tegen elkaar, maar ook tegen andere mensen van onze leeftijd: ‘Het zouden je eigen kinderen en kleinkinderen maar zijn die al jaren moeten wachten op een grotere woning’.”

Om al deze ontwikkelingen het hoofd te bieden en maximaal in te spelen op de wensen en behoeften van onze (toekomstige) huurders ten aanzien van ‘passend & prettig wonen’, richten wij ons op de realisatie van de volgende doelen.

8. Speerpunt: Huurders wonen duurzaam & betaalbaar

Voor onze huurders staat voorop dat zij een woning willen met een huur en energielasten die ze kunnen betalen met hun eigen inkomen. Hiervoor moet het energieverbruik van de woning zo beperkt mogelijk zijn. De huurder wil lagere energielasten en is vaak bereid om zelf energie te besparen door zuinig te stoken en bewust om te gaan met energie. Als er werkzaamheden moeten worden uitgevoerd wil de huurder maar één keer overlast ervaren van de werkzaamheden. De huurder wil geen gedoe of stress hiervan en tegelijkertijd ook zeggenschap, zelfregie en invloed. Dit geldt voor de huurders van nu, maar ook voor toekomstige huurders: de woningzoekenden.

“Warmer, sneller warm én minder geluidsoverlast”
De Bloemenbuurt in Oldebroek werd enige tijd geleden grondig verduurzaamd. Het huis van Tarek en Carolin kreeg o.a. een nieuw dak, inclusief asbestsanering van het dakbeschot, voeg- en metselwerk werden hersteld, vloer- en spouwmuurisolatie werden aangebracht. Ook een nieuwe voordeur en een nieuw CO2-gestuurd systeem voor mechanische ventilatie werden geplaatst.
Tarek: “De medewerkers waren allemaal heel vriendelijk en werkten erg netjes. Ze deden ook extra dingen. Soms moesten we een ruimte leegmaken, maar door mijn slechte knie en heup kon ik dat eigenlijk niet. Daar hadden ze alle begrip voor en ze hielpen ons daarom met die dingen. Heel fijn!” Ze moesten wel één keer de woning uit, herinnert Carolin zich: “Er was een dag dat ze onder de vloer moesten, om te isoleren. Toen konden we vier uur lang niet in de woning zijn. Omnia Wonen heeft ervoor gezorgd dat er een andere woning was in de wijk waar je naartoe kon.
En ja, wij merken zeker verbetering door het groot onderhoud. We hadden hier een muur die erg koud was en soms zelfs een beetje vochtig. Dat is nu helemaal verdwenen. Ook wordt het binnen warmer én sneller warm wanneer we de verwarming aanzetten. Wat ook fijn is, is dat er minder geluid te horen is van buiten. Niet dat we daar veel last van hadden, maar je hoort nu echt minder.”

We doen er alles aan om het verschil te maken voor onze huurders. Daarom ligt bij verduurzaming de focus op beheersing van de woonlasten. We versnellen de verduurzaming van de meest slechte woningen, omdat hier het financiële voordeel – oftewel vermindering van woonlasten – het grootst is voor de individuele huurder. Tegelijkertijd willen we de huurder helpen te besparen door aandacht te besteden aan bewust energieverbruik. En zetten we in op het toekomstbestendig maken van onze woningen. Hieronder is meer tekst en uitleg over deze doelen te vinden.

9. Speerpunt: Huurders wonen ‘gezond & wel’

Huurders zijn vaak gehecht aan hun woning en hun buurt. Daarom willen ze in hun eigen woonomgeving blijven wonen, ook als ze ouder worden of als het even moeilijk gaat. De huurder wil kunnen rekenen op hulp en steun van een netwerk dat dichtbij is. Mensen ontmoeten en ‘noaberschap’ – het omzien naar elkaar – zijn belangrijke wapens tegen eenzaamheid en ouder worden. Tegelijkertijd wil een huurder, net als iedereen, gezien en gehoord worden in zijn eigen persoonlijke situatie. In een gezonde woning en groene woonomgeving wil de huurder zo lang mogelijk zelfstandig wonen met regie over zijn eigen leven.

“Meedenken is fijn”
“Dankzij de gesprekken met mijn woonadviseur Pauline heb ik een goede financiële regeling met Omnia Wonen kunnen afspreken.
Het is fijn dat de woonadviseur meedenkt en oplossingsgericht is. Het contact met Omnia Wonen is goed”, aldus deze tevreden huurder uit Ermelo.

Bij Omnia Wonen zetten we ons in om onze huurders gezond en met een gevoel van welbevinden te laten wonen, in hun woning en hun woonomgeving. Daarom hebben we oog voor de persoonlijke situatie van de huurder. Het gaat voor ons ook om de omgevingskwaliteit en kwaliteit van samenleven. Zo kan het slim inzetten van een groene woonomgeving helpen de weersextremen op te vangen. En nodigt deze uit tot ontmoeting wat zorgt voor een netwerk en een gevoel van saamhorigheid. 
Wij kennen onze huurders en onze huurders kennen ons. Samen met hen zetten wij ons in voor draagkrachtige buurten en complexen. We houden de vinger aan de pols om ervoor te zorgen dat buurten/wijken niet afglijden. Ook armoede en vereenzaming hebben onze aandacht.

10. Speerpunt: Georganiseerd & met plezier werken

Huurders zijn – net als ieder mens – gevoelig voor het gedrag van mensen om hen heen. En vaak nog meer van het gedrag van mensen waarvan zij afhankelijk zijn. Onze medewerkers hebben daarbij voor de huurder een bijzondere positie. Huurders willen daadkrachtig en oplossingsgericht geholpen worden en ervaren daarbij geregeld stress.

“Iedereen heeft zijn eigen expertise”
“De sfeer is hier goed. De organisatie is transparant en heeft korte lijnen. Eens per twee weken overlegt het Management Team. Daarna praten zij iedereen bij. Dat voelt goed”, aldus Patrick, regisseur Investeringen en Instandhouding.
Martin, teamleider Vastgoed vult aan: “Iedereen is gedreven. Dat merk ik in ons eigen team maar ook bij de overige collega’s. Elke medewerker heeft zijn of haar eigen expertise die we aan elkaar verbinden en dat werkt als een trein. Ook voor onze huurders! Doordat wij bijvoorbeeld met eigen vakmannen werken die in de wijk, bij huurders thuis kleine reparaties uitvoeren, is er contact. Zij weten ons hierdoor beter te vinden en wij kunnen sneller inspelen op situaties. Mooi toch?!”

Hoe beter wij als Omnia Wonen zijn georganiseerd, hoe meer plezier wij ervaren in het werk, hoe beter onze huurders geholpen zullen worden. Voorwaarde hiervoor is dat medewerkers zichzelf kunnen en mogen zijn, waarbij iedereen eigen kwaliteiten meebrengt. Vanuit deze visie hebben we de overtuiging dat de medewerkers de ruimte en het vertrouwen verdienen om hun werk naar eigen inzicht in te vullen. Slim samenwerken – door medewerkers onderling en met organisaties en mensen uit ons netwerk – draagt bij aan het bereiken van onze doelen. Maar ook het efficiënt en effectief gebruiken van technische innovaties, goede informatievoorziening en automatisering spelen hierin een belangrijke rol.